Monday, 18 July 2011

7
Komen

luahan hati seorang gadis


ramadhan pertama.....
 bulan puasa dah dekat... tadi aku tengok2 la video kat youtube. tetiba aku terlihat dan terbaca satu video nie... mengalir juga air mata aku... aku mula terasa kelainan yang bakal aku lalui dibulan ramadhan yang akan datang nanti...


tiba2 aku teringatkan ayah..hati aku jadi sebak. tersekat nada melepaskan suara,terkedu aku seketika.


ayah.....


ayah...maafkanlah kakak....


ayah...maafkan kakak ya... kakak bukan anak yang baik.. ayah.. kakak sayangkan ayah.. kakak rindukan ayah. ayah.. ayah ingat tak dulu-dulu?? masa kakak kecik2.. kakak memberontak dengan mak, merajuk gila2... kakak degil.. ayah lah yang jadi air.. yang menyejukkan kemarahan dan rajuk kakak... ayah ingat tak masa kakak merajuk?? kakak berkurung dalam bilik, tak nak makan.. sebab kena marah kat mak. ayah yang masuk bilik kakak, cakap dari hati ke hati... masa tu kan ayah.. dada kakak macam nak pecah.. sebak gila orang kata. nak jer kakak peluk ayah tapi kakak malu.. kakak kan dah masuk sekolah rendah. malu nak peluk ayah.. ayah usap kepala kakak.. ayah kata mak dan ayah penat berkerja, jadi fahamilah ayah dan mak.. itu yang ayah cakap.. ayah... maaflah. kakak ikut angin kakak jer.. kakak melawan cakap mak dan ayah sebab mak dan ayah tak bagi kakak ikut lawatan  sambil belajar. masa tu... kakak kan kecil lagi..tak faham apa itu erti penat dan lelah.. walaupun kakak camtu.. ayah tetap datang pujuk kakak.. bila kakak tak nak makan, ayah pegang tangan kakak, pimpin kakak ke dapur.. kakak rasa gembira sangat dalam hati kakak, ayah...walaupun muka kakak kelat masa tu tapi hati kakak.........gembira. ayah ada untuk kakak.


ayah...maafkan kakak yer... bila kakak dah meningkat dewasa.. kakak kadang2 tak ikut cakap ayah.. kakak ikut kepala kakak jer... tapi ayah masih sabar melayan karenah kakak...
ayah.... ayah ingat tak.. puasa yang kita jalani bersama..seronok kan... masa tu ayah suka beli air soya..air tebu.. macam2 aneka kuih muih lagi. seronok jer... nak berbuka tu adik2 bising nak pilih air mana nak minum dulu.. masa tu kakak tengok raut muka ayah nampak gembira... mak masa tu, sibuk nak menyediakan juadah berbuka. lepas kita berbuka.. kita selalu pergi solat terawih bersama2..tapi tahun nie... ramadhan pertama tanpa ayah disisi... macam mana ya keadaan nya nanti... akak rasa sunyi jer ayah..... adik2 pun mesti rasa camtu gak kan?


ayah...kakak rindu nak dengar suara ayah... rindu nak dengar gelak ketawa ayah.. rindu nak dengar bebelan ayah..tapi..semua tu dah tak akan berlaku lagi... masa kakak pergi melawat kubur ayah.. kakak gagal menahan air mata kakak daripada mengalir keluar sebab kakak tahu kakak telah gagal menjadi anak yang solehah masa ayah ada...ayah..maafkan kakak yer..


banyak yang kakak nak beritahu ayah.. ayah.. kakak boleh pointer tinggi dalam peperiksaan. banyak kali kakak gagal dan semangat kakak hilang lepas ayah pergi tapi kekuatan adik beradik, kekuatan mak telah memberikan kakak kekuatan dalam meneruskan kehidupan kakak.. kawan2 pon banyak yang menolong kakak,ayah..


kawan baik akak...

ayah dia pon dah tak ada..... jadi dia banyak memberikan kata sokongan dan semangat buat kakak, ayah....
ayah.....doakan kakak berjaya dunia dan akhirat ya... satu hari nanti kakak nak jumpa ayah... kalau boleh kakak nak peluk ayah...ayah tunggu kakak ya...



kali terakhir kakak peluk ayah, masa tu ayah koma kat hospital..luluh hati kakak bila lihat tubuh ayah semakin kurus. sehari sebelum ayah meninggal.. kakak peluk ayah tapi pelukan tu tak sehangat pelukan ayah untuk kakak masa kakak kecil2 dulu... dingin jer.... kakak menyesal sebab tak peluk ayah masa ayah sedar dan sihat....maafkan kakak yer ayah.... kakak gagal jadi anak yang baik.


zaki walaupon masih bersedih, dia tetap cuba tersenyum... walaupon masa tu dia baru pas nangis.. senyum tu kadang2 satu penipuan yang menarikkan ayah... senyum yang mampu menutupi rasa derita... senyum yang buat orang kata kita tak apa2.. sekarang ayah.. akak belajar untuk senyum macam tu. kakak nak kuat demi Adik2 dan emak...


rafizal... ayah tahu, selepas ayah tak ada.. dia dah pandai baca yasin. umur dia yang baru berusia 10 tahun dah pandai baca yasin tanpa perlu tengok kitab..dia hafal ayah.. dia kata dia nak selalu hadiahkan yasin buat ayah.


mereka semua teruskan kehidupan masing2.... sebab mereka tahu perpisahan ini bukan untuk selama2nya..





nie kakak yang sekarang ayah... kakak dah berubah ayah... terima kasih sebab suruh kakak belajar di kolej islam.... kakak dah banyak berubah... terima kasih ayah....

ayah... maafkan kakak ya...

al-fatihah....






7 budak suka membebel :

  1. sy tak tau perlu panggil awak adik atau kakak..
    sy jalan2 kt entry ni , mesty awk tgh nanges kan tulis ni ? tulis lah lg . sy pon dah hilang mak . klw sy rindu , sy suke tulis diari panjang2 pasal arwah . tp , itu cara sy hilangkan rindu . Al-fatihah buat yg pergi . :) . ceria selalu okey ?

    ReplyDelete
  2. i'm crying when finish reading this post.
    kak, stay strong. arwah msti taknak tgk kak sedih cmnie.
    yg dh berlalu tu, kena lpaskan.
    kita yg still ade ni, kena teruskan kehidupan.
    *sorry, i know i'm not suppose to say this sb i'm still a kid
    but, i'm scared one day it will happen to me.
    may allah bless you and your family. always and forever.

    ReplyDelete
  3. al-fatihah.. dan al-fatihah juga buat mak kandung saya yg meninggal pada tahun 2008 ketika waktu hujung persekolahan..
    nk tulis, xtahu nk start dari mana... jadi, setiap kali kita teringat kat arwah, kita sedekahkan al-fatihah dan zikir2 selalu.. dia hanya dapat pahala dari ilmu yang dia beritahu, sedekahnya dan anak soleh.. jadi, kita perlu menjadi anak2 yg soleh dan solehah.. jika kita ingin tengok dia masuk syurga, kita mesti selalu berbuat baik dan zikir2 selalu..

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum,,sal..sabar ye..sy pun pernah rasa apa yg rasa..mmg payah..trasa sgt kehilangan apabila org yg slalu ada di samping kta tiba2 pergi begitu sahaja dan perginya pula utk slama2nya..namun, hdup perlu dteruskan,,semangat!!!
    ^_^

    ReplyDelete
  5. luv claritta,mademoiselle. khairul pg dan maziah.. terima kasih sebab sudi jenguk dan bacer apa yg ader diblog saya.. bohonglah kalau sy kater sy xnanges maser tulis... hati sy sebak jer... tp btol la kan, hidup perlu diteruskan. nie cuma luahan hati, hakikat dia dah xder, dah lama sy trima.. trima kasih sebab sudi jalan2 sini..^___^ dan trima kasih sebab bg sokongan..

    smile always k.. even is hurting us..chaiyok2!

    ReplyDelete
  6. tabahkan hati ya!itulah hikmah di sebalik kejadian yang Allah ciptakan... subhanallah

    ReplyDelete

tamao membebel sekali ker?

 
Miss Red Apple's Diary Blogger Template by Ipietoon Blogger Template